Zavazujeme se šířit ideu skla jako privilegovaného uměleckého média pro tvorbu rozličných forem umění a inovativní technologii tavení skla do formy, znovuobjevenou v 50. letech 20. století našimi předchůdci Stanislavem Libenským a Jaroslavou Brychtovou, jako ojedinělou techniku, kterou je možno naplnit umělcovy představy o tom, co je možné ze skla vyrobit.
Jsme inspirativním a profesionálním partnerem v uměleckém segmentu výroby skleněných objektů a instalací unikátní technologií tavení skla pro umělce, designéry, architekty a individuality z Česka a celého světa.
V návaznosti na naši historii nejstaršího studia tavené plastiky na světě, jsme vybudovali mezinárodně respektovanou a silnou značku, s vidinou i nadále inspirovat svět v překonávání možností v tvorbě skleněných uměleckých objektů a instalací.
V rámci spolupráce s předními českými i evropskými kurátory a odborníky, studio vyhledává spolupráce s renomovanými umělci a designéry napříč uměleckými žánry a rozdílnými uměleckými médii s cílem vytvořit zcela nová skleněná díla nebo transformovat jejich stávající ikonická díla do skleněné podoby.
Naše hodnoty vycházejí z respektu k tradici tavené plastiky v České Republice, preciznímu řemeslu, know-how, inovativnímu přístupu a kreativitě, které společně s představami umělců vytvářejí silné obsahové příběhy zhmotněné do skleněné podoby.
Usilujeme o kultivaci odborné a veřejné diskuze v otázkách zaměřujících se na sklo jako umělecké médium, pěstujeme naše dědictví obohacováním a inspirováním světa v naplňování ambiciózních vizí umělců a architektů a zavazujeme se ke spoluutváření budoucnosti skla jako uměleckého média ve světě současného umění.
Naším dlouhodobým cílem je systematické navázání dialogu s renomovanými světovými umělci, ale i galeriemi, kurátory či uměleckými institucemi za účelem naplnění vize, a tedy posílení pozice uměleckých děl vyrobených ze skla na mezinárodní scéně a mezi odbornou i širokou veřejností.
Nejstarší studio tavené plastiky na světě
Lhotský studio vyrábí skleněná díla a instalace unikátní technologií tavení skla do formy. Studio navazuje na tradici skleněné tavené plastiky v Železném Brodě, která se datuje od 50.let 20. století a je přímým pokračovatelem zakladatelů studia, světoznámého uměleckého dua – Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové.
Legendy Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová a jejich odkaz
Ve studiu na Pelechově vznikaly do začátku 90.let všechny tavené plastiky i rozměrné realizace do architektury této ikonické dvojice. Zdeněk Lhotský, sochař, světoznámý sklářský mistr, inovátor a zakladatel Lhotský studia, které převzal v roce 1994 po dlouhém naléhání Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, aby pokračoval v tradici, kterou její zakladatelé započali. V duchu zakladatelů tak pokračujeme v uchování uměleckého odkazu a rozvoji sklářské tradice, vzdáváme hold českému řemeslu, klademe důraz na precizní řemeslné zpracování a posouváme hranice toho, co je možné vytvořit lidskou dovedností, kreativitou, odhodláním a láskou k řemeslu.
Projekty, které mění svět umění
Ve studiu jsme v roce 2018 dokončili realizaci největšího taveného díla na světě „Sarkofág“ pro dánskou královskou rodinu. Dílo vážící přes 4,5tuny a měřící 3,8metru bylo nainstalováno v kapli katedrály v Rosklide, a je v současné době veřejnosti nepřístupné.
V průběhu let vytvořil Zdeněk Lhotský ze studia vysoce profesionální odborné a řemeslné pracoviště, kde jsme zhotovili technicky náročné projekty světoznámých umělců jako Marc Newson, Faye Toogood, Howard Ben Tré, Judy Chicago, Geoffrey Mann, Karen LaMonte a další, spolu s významnými projekty a instalacemi do architektury. V neposlední řadě i významná díla českých sklářských legend Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, a skleněné plastiky zakladatele studia a sochaře Zdeňka Lhotského.
Tradice, know-how a historií prověřené zkušenosti
Inovativní technologie v kombinaci s know-how předávaného z generace na generaci nám umožnuje realizaci tvarově komplikovaných, plastických objektů se složitou strukturou vykreslenou i do těch nejmenších detailů a velmi rozměrných uměleckých děl, které doposud nebylo možné vyrobit žádnou jinou technologií. Vášeň, oddanost pro řemeslo, kreativita a profesionalita našich řemeslníků, kteří mají více jak 30leté zkušenosti s výrobou skleněných objektů společně s inovativními postupy nás vedou k nekonvenčním řešením, které přesahují předvídatelné a běžné. Klademe důraz na bezprecedentní kvalitu řemeslného zpracování tvořenou dotykem lidské ruky, která přispívá každému dílu trvalou hodnotou.
Inovace a vývoj technologie
Krátce po převzetí studia započal Zdeněk Lhotský a jeho tým intenzivní experimentování a inovaci technologie, nových formovacích postupů, materiálů, zdokonalování stavby pecí a hledání limitů v tvarové a strukturové složitosti skleněných objektů. Výsledkem jsou pak „EX skla“ vhodná pro venkovní použití v projektech do architektury, unikátní technologie Vitrucell nebo osmnáct moderních tavících pecí pro realizaci těch nejnáročnějších skleněných děl a instalací.
Na světové výstavě EXPO ´58 v Bruselu obdivovali statisíce diváků řadu originálních skleněných objektů umístěných v československém pavilonu. Jedním z nich bylo i panneau s barevnými skleněnými kameny se zvířecími motivy. Autorské monumentální plastika světově uznávané dvojice Libenský – Brychtová byla vytvořena v tehdejším národním podniku Železnobrodské sklo unikátní technikou taveného skla do formy. Autoři zde poprvé, v ryze moderní výtvarné stylizaci, představili světu, že sklo lze při použití technologie tavení využít i pro rozměrné realizace.
Pokračováním v úspěchu prezentace sklářského umění autorské dvojice Libenský – Brychtová v tehdejším Československu byla účast na světové výstavě EXPO ´70 v japonské Ósace, kde přes 10 miliónů návštěvníků mělo možnost obdivovat největší skleněné dílo Řeka života (22 m).
V tehdejším středisku „Na Pelechově“ vznikalo v průběhu několika desetiletí mnoho monumentálních děl z tvorby umělecké dvojice Libenský – Brychtová, později i dalších autorů, především z řad žáků prof. Libenského na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Po sametové revoluci v roce 1989 se nové vedení podniku Železnobrodské sklo rozhodlo nabídnout středisko k privatizaci.
Od roku 1994 se stal novým majitelem Zdeněk Lhotský, kde se v nově vzniklém studiu Lhotský zhostil role manažera, technologa, uměleckého ředitele a sochaře tvořícího vlastní umělecká díla.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |